Big Data nie jest już dzisiaj pojęciem obcym. Z wielu stron napływają do nas informacje na temat gromadzenia danych, ich wykorzystywania i analizowania. Celem jest wzrost sprzedaży, czyli można uznać, że big data jest pewnego rodzaju narzędziem marketingowym. Nie jest to jednak zwykłe narzędzie, ponieważ stosuje się je przy okazji praktycznie wszystkich innych branż. Bez big data trudno sobie we współczesnym świecie wyobrazić jakiekolwiek działania marketingowe.
Big Data, 3V i definicja Doug’a Laney’a
Aby lepiej zrozumieć, jak można skutecznie wykorzystać big data, trzeba najpierw zasięgnąć do jej korzeni, czyli odbyć podróż do czasów, kiedy zaczęła ona istnieć.
O koncepcji big data głośno zrobiło się w 2000 roku za sprawą analityka branży Doug’a Laney’a. Przedstawił on definicję tego pojęcia jako zbieranie i przechowywanie dużej ilości informacji, a następnie wykorzystywanie ich do celów analitycznych. Uczynił to jednak w bardzo nowatorski sposób, a mianowicie dane masowe oznaczył jako trzy „V”:
- Volume (ilość) – dane pochodzą z różnych źródeł w różnej ilości. Pozyskiwana są m.in. z mediów społecznościowych, transakcji biznesowych i wymiany między urządzeniami.
- Velocity (szybkość) – w wirtualnym świecie wszystko dzieje się znacznie szybciej niż w świecie realnym, również dane są rozpowszechniane z przysłowiową „prędkością światła”.
- Variety (różnorodność) – tekst, video, transakcja finansowa, email… dane mają różne formaty, niektóre są ustrukturyzowane, inne z kolei nieustrukturyzowane.
Big data jest odpowiedzią na wszystkie ewentualne problemy związane z tymi 3 czynnikami. Dane przechowywane są w jednej bazie, pozwala ona na obsługę olbrzymiej ilości danych, a także na ich prawidłowe uporządkowanie.
Big data w praktyce
Dane, jakie pozyskamy z wykorzystaniem big data, możemy zastosować do bardzo różnych celów. Przykładowo mamy duże szanse na redukcję czasu wykonywania konkretnych czynności i zmniejszenie kosztów, jakie przeznaczone były na mało skuteczną reklamę. Najważniejsze jest jednak to, że jesteśmy w stanie podjąć odpowiedzialną decyzję w oparciu o potrzeby i oczekiwania klienta.